– Grundad 1978 –

RHK´s Årsmöte i Jönköping

Husqvarnamuseet

MC-avdelningen för tävlingscyklar.

RHK höll sitt årsmöte i Jönköping. Personligen åkte jag ned redan på fredagen för att beskåda Husqvarnamuseet. Det var mycket sevärt så det kan jag varmt rekommendera. För mig var MC-avdelningen mest intressant, men det var samtidigt kul att se vilken oerhörd variation av prylar fabriken har producerat under drygt 300 år.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Styrelsen samlades redan på fredag kväll.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Middag på hotellet fredag kväll.

RHK´s ordförande Hans Hillebrink hälsade alla välkomna och lämnade över klubban till mötesordföranden Johan Lund. De sedvanliga punkterna avhandlades en efter en. Det blev omval på de flesta poster i styrelsen. L-G Widenborg blev enda nyvalet i styrelsen. Vi fick dessutom ett par nya namn i valberedningen i Per Hågeman och Björn Otterberg.

Kjell Nordberg hade som vanligt varit flitig med att skriva motioner, men det blev avslag på alla utom en. Den enda som godkändes var framställan om att Formel Ford-klassen skall utökas till att även innefatta årsmodellerna 1991-1993 med Kentmotorer. Anledningen till motionen var att dessa årsmodeller skiljer sig minimalt från 1990 och har därför en naturlig anledning att få vara med. Mötet godkände denna förändring, men RHK påpekade att det ändå måste godkännas avi Historiska Utskottet för att det skall kunna utfärdas några fordonshandlingar, varför frågan ändå inte är helt i hamn. RHK lovade dock att jobba för att hitta en lösning.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Årsmötet hölls på First Hotel i Jönköping.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Medlemmarna samlade för möte.

RHK informerade om att de kommer att köra ett långlopp på 40 minuter på söndagen under Velodromloppet. Långloppet är öppet för Standard och GT före 1965 över 1000cc. Bilarna delas in i två klasser, Standard och GT.

RHK har lite reklamprodukter som medlemmar kan köpa. Nu finns dessa presenterade på hemsidan under fliken ”Om RHK/Regalia”.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Lennart Lindström höll ett intressant föredrag.

RHK´s årsmöte samt besök på Husqvarnamuseet.

Han hade med sig en pärm om Vrams GP 1933.

Lennart Lindström höll ett mycket intressant föredrag om bilarnas tidiga tävlingshistoria.

Formel Ford-möte.

Formel Vee och Formel Fordklubben passade också på att hålla möten i Jönköping. Formel Ford-klassen har börjat blicka fram emot sitt 50-årsjubileum. Klassen startade 1967 i England och första gången man körde i Sverige var i Anderstorp den 8:e september 1968. Det var mest Engelskmän med i den tävlingen. Endast tre svenskar var med; Göran Porander, ”Esso” Gunnarsson och Bo Ljungfeldt. Brian Smith hette segraren den gången och bäste svensk var ”Esso” med en fjärdeplats. Önskan från Formel Fordklassen är därför att köra en RHK-tävling i Anderstorp den 8-9 september 2018 för att fira 50-års jubileet.

Säsongen närmar sig snabbt och det är bara en dryg månad kvar till testhelgen på Kinnekulle och ytterligare en månad till premiären på Kinnekulle. Se till att montera era sista skruvar och se till att anmäla er till årets tävlingar!

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Bli RHK-medlem redan idag genom att klicka här:

Klicka här!

Tävlingskalender

Här är tävlingarna som körs 2018:
24 Mars
Jönköping Årsmöte