Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

GULFLAGG

Startat av Tommy J., 14 oktober 2014, 18:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

Både i fjol ( undertecknad och Runius ) och i år ( Skårner och Mohlin ) tilldömdes dessa herrar bestraffningar p.g.a. att ban domaren ansåg att alla kört om under gulflagg. Våra protester ville ingen höra på utan " domarn dömer och inga bönder ".
Nu har Mr. Charlie Whiting ( Formula One Race Director ) en gång för alla klarlagt hur gulflaggs situationer skall bedömas. Jag cit.-
" if you see a yellow flag/signal in the corner ( jag antar han menar var än flagg posten står ) you don´t have to obey it until you get to it ". Det betyder att det är tillåtet att köra om ( i båda dessa fall ett mycket långsamt fordon ) innan du kommer till själva gulflaggen
alt. signalen. Samtidigt gäller regeln att du skall lätta på gasen i gulflaggs sektorn. Det vore tacksamt om vi kunde få en gällande re-
gel tolkning från " våra " bandomare eftersom de inte till lämpar FIA och Whitings regelverk.

Tommy 

Henrik H

Gulflagg har väl alltid gällt från posteringen och framåt inte från det att man kan se den eller har jag missat något?




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Perskarner

I detta ärende, och i anslutning till detta specifika och fatala (för mig) misstag bör det också tydliggöras för tävlingsledning, förare och funktionärer vad gäller för svartflagg. Efter vår "omkörning" då det inte visades någon gulflagg (jag har filmbevis) blev vi tre i täten svartflaggade, vilket varken jag eller Mohlin uppmärksammade då man visade svartflagg endast vid ett tillfälle (jag har filmbevis) då vi passerade. Jag har av någon anledning fått för mig, och tror mig ha läst, att svartflagg ska visas minimum 2 gånger för att ge förarna en chans att uppmärksamma denna ? men jag kan ha fel ?! Jag och Mohlin blev i alla fall diskade, och isf 10 poäng blev det 0, vilket innebar att mina totala RHK poäng under säsongen blev 70 isf 80, (med en helt annan placering som följd :'(). Jag kände då, och även nu, att jag har blivit "felbehandlad". Dubbelfel känns det som. Men som sagt, jag kanske har fel ?
Per S #42

Redaktör

Jag upplevde ungefär samma sak betr. svartflaggen. När jag passerade hann jag bara se #57 (fastän jag körde så sakta), men tänkte att jag får väl kolla nästa varv, men då var allt borta. Jag hade för mig att det skulle, eller var praxis, att man visade detta under 3 varv, varför jag var en smula förvånad.
Sen har jag för mig att det hade visats vit flagg nere i svängen, men är osäker på om det kanske också visades gul.
Per H. #3

Perskarner

Jag kan bara bekräfta det du skriver Per H. Filmen från racet, som jag tittat på ett otal gånger, visar att man visar vit flagg och ingen gul !! och svartflagg visas endast 1 gång då vi passerar start/mål. När jag sedan lade in om protest kollrades den bort väldigt elegant ! Inte konstigt om man tappar lusten ! Suck !
Per S #42

Anders Jensen

För att skingra vissa oklarheter ang flaggor och dess användning kan man läsa i gemensamma regler under sektion G10.

Under G10.2 /b Gul flagga/ljus står följande:

Signal till tävlande att fara föreligger. Flaggan/ljuset kan visas på två olika sätt:
- Enkel rörlig/blinkande: Sakta ner, omkörning är förbjuden. Var beredd att ändra spårval. Hindret är på eller i omedelbar närhet av banan.
- Dubbla rörliga/blinkande: Sakta ner, omkörning förbjuden. Var beredd att ändra spårval eller stanna. Banan är helt eller delvis blockerad.

Gul flagga/ljus ska normalt endast visas på posteringen omedelbart före hindret.
I vissa fall kan tävlingsledaren/tävlingsledningen beordra att flaggan/ljuset visas även på posteringen före den där incidenten inträffat, detta som en förvarning.
Omkörning är förbjuden mellan första gula flaggan/ljuset och den plats efter incidenten där grön flagga/ljus visas (eller till hindret passerats, se sportgrensregler).
Omkörningsförbudet upphävs vid nästa bemannade postering även om grönflagg/ljus ej har visats på denna postering.
Gul flagga/ljus ska inte visas i bandepån såvida inte en incident inträffat där och de tävlande måste informeras.


Under G10.1 /i Svart flagga/ljussignalskylt står följande:

Flaggan/ljussignalskylten visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat.
Den tävlande ska ovillkorligen köra in i bandepå till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats.
Om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through, visas detta genom en skylt i bandepån.
Om en tävlande av någon anledning inte uppfattar/respekterar flaggan/ljussignalen + skylten ska den aldrig visas under mer än totalt två (2) varv,
varvid även bestraffning för detta kan utdömas.


Jag hade likt Per H för mig att 3 varv var praxis sen var det "kört".

Intressant också att läsa om startprocedur under G10.1/a. Blå/gul Startflagga/Nationsflagga/Startljus

Används normalt för att starta ett heat eller tidskörning.
Flaggan ska vid stående start inte lyftas över huvudhöjd innan alla bilar står stilla på startplattan.
Därefter höjs flaggan med en snabb rörelse rakt upp senast inom 10 sekunder
.
Skulle annan flagga än nationsflaggan användas, måste flaggans färg vara specificerad i tilläggsreglerna för tävlingen.
Den får inte vara snarlik någon annan flagga enligt detta kapitel.
Sker start med ljussignaler, innebär släckning av ljusen att starten går.


Jag bifogar en länk till Gemensamma regler här http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2015.pdf

Mycket tråkigt när man råkar ut för sånt här sjabbel.
På Gelleråsen till exempel påpekade jag för domaren att de 30 sek tjuvstartstillägg som Jagerwall fick var fel.
Min film visar tydligt att det är bilen jämte som rullar sa jag. "-Inget snack, jag såg att det var han som rullade fram" fick jag till svar. Ingen åtgärd.
Jag har full förståelse för att domare, tekniker och funktionärer (likt förare) kan göra fel men man behöver väl inte vara så jäkla påstridig utan istället medge att det blev fel.
Ingen hängs väl för det, eller.....
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

"Under G10.1 /i Svart flagga/ljussignalskylt står följande: Flaggan/ljussignalskylten visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat."

Måste erkänna att jag är minst sagt mycket nyfiken på ljussignalen för svartflagg!
Hur ser den lampan ut? Är det möjligen en gammal mörkrumsbelysning från ett fotolabb som används?  ;) ::)

För övrigt noterade jag för två år sedan på Anderstorp beträffande ljussignaler att jag från speakertornet snabbare uppfattade grön och blå lampa i ögonvrån än den gula, som jag initialt missade vid några gulflaggsituationer. Om det beror på att man är van att varenda sopbil och kommunal åkgräsklippare kör runt med saftblandare i tid och otid eller något annat som sänker uppmärksamheten för den gula lampan vet jag inte. Däremot fick jag roligt åt mig själv när jag trodde mig se gul falggsignal i gamla startkurvan längst bort på Anderstorp, ända tills den började röra på sig och köra iväg. Det skulle ju kunna varit enligt begreppet "rörlig gul flagga", men var en hjullastare utanför banan.  ;D Nog tur att jag inte tävlar längre....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

Bosse, med ljussignalskylt menas förhoppningsvis en belyst svart skylt eller en signal med lysande text eller bokstav.
Svart ljus är väl inte uppfunnet ännu fast att Lucas var på god väg.

Har i utlandet sett ljussignaler där tex gult visas som en blinkande gul bokstav "Y".
Förträffligt för de med nedsatt färgseende. 
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

TACK, Anders och alla ni andra. Mycket vettiga och trovärdiga synpunkter i detta spörsmål. Skulle alla " felaktiga " domslut revideras skulle total resultaten ändras ganska avsevärt! Med det säger jag inte, för trovärdighetens skull, att alla tjuvstarter och ev. signaler varit fel. Inläggen belyser problematiken till fullo och duger gott för att snarast ta en rejäl till på detta och fatta kloka beslut. En bild säger mer än tusen ord. Det borde beaktas innan domarna kategoriskt förkastar den tävlandes rätt att i sak hävda sin uppfattning. I tanken " hellre fria än fälla " bör man kanske som domare värdera rimligheten att " slippa undan " vid tjuvstart och omkörning vid gulflagg. Jag tror ingen tävlande gör detta på flit utan de två bidragande orsakerna är domar miss alternativt slarv från den tävlandes sida utan i akt och mening tillskansa sig oförtjänta fördelar. Hur sedan kommunikationen fungerat mellan flaggpostering och domare är
nog en helt annan femma. Jag tror alla ser domarens problem i sak men som sedan blir fel i realiteten.
Tommy   

Perskarner

Utdrag ur Anders inlägg (se nedan) skapar för mig ett antal frågor, (då svenska språket är onödigt tillkrånglat och svårbegripligt för mig):

1) Om nu tävlingsledningen kan bedöma ?? "om den tävlande inte uppfattar/respekterar" så ger man alltså flaggposteringen order att den får visas max 2 ggr ? och som jag läser det kan man också besluta att endast visa den en gång om den tävlande inte "respekterar" signalen ??

2) Av texten nedan innebär det således att det är OK för tävlingsledningen att endast visa svartflagg 1 gång/varv ?

3) Kan man inte skriva med annat språk än kanslisvenska, så att det blir begripligt och inte skapar frågor ?

4) Man kanske ska fundera på om det vore mer juste mot förarna att visa svartflagg i tre varv (som många tror är praxis). I detta (mitt) specifika fall regnade det som f-n och i tävlingshetsen, sprutet och blåröken bakom en SAAB är det inte helt enkelt att uppfatta en flagga som visas en gång. Alla försöker säkerligen följa de regler som finns, men då det i detta fallet inte var någon "akut fara" kanske man kan fundera på en mer pragmatisk och hjälpande hantering. Om det är som jag skriver ovan känns den mer stjälpande !

Om en tävlande av någon anledning inte uppfattar/respekterar flaggan/ljussignalen + skylten ska den aldrig visas under mer än totalt två (2) varv,
Per S #42

Bo Lindman

Man kan undra om skrivningen betr svartflaggning ändrats med vilje till en snävare tolkning, eller om det bara råkat bli som när ovana personer ska försöka uttrycka sig på vad per Skårner kallar "kanslisvenska"?
Om flagga skylt visas i två varv, så innebär det ju att jag måste in senast på det tredje varvet? Eller finns det i någon annan skrivning som separat anger när jag senast måste gå in till depå för svart flagg eller teknisk flagg (känns rimligt att det är motsvarande praxis.
Nuvarande skrivning ger tävlingsledning möjlighet att välja om det är ett eller två varv som gäller. Otydligt och olyckligt.
SBF har just ny en översyn av allmänna regler. Kanske läge att någon av herrarna påpekar otydligheterna i RA regelverk för signalering?
(jag har redan påpekat helt andra områden som är i behov av uppdatering, så jag avser inte bomba dem en gång till)

Downforce is for chickens - Sideways is for racers