Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Läkarintyg/undersökningar som licenskrav?

Startat av lotsen, 25 oktober 2014, 08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lotsen

Fick tydligen igång en mer omfattande diskussion än jag trodde var möjligt på dessa vanligtvis ganska slumrande sidor ... Har hållit mig medvetet borta från diskussionen för att se vart den tar vägen, men nu kanske dax för några klarläggande/förtydligande:

1. Naturligtvis var inte mitt förslag grundat på någon enskild händelse eller person. Skönt att i varje fall Tommy och de flesta andra fattat det.
2. Jämförelsen mellan att drabbas av smygande eller plötsliga sjukdomsfall och olja på banan eller bakfylla är så dum så att jag inte ens kommenterar den mer än så här!
3. Bakgrunden till mina tankar var inte bara att det väcktes i ett styrelseprotokoll utan även av  en händelser när vi var några som valde internationell licens - för en av oss, tills dess av sig själv och omgivningen betraktad inte bara som fullt frisk utan dessutom på plussidan rent fysiskt, signalerades en inte oväsentlig avvikelse under arbets-EKG. Naturligtvis oroande men samtidigt viktigt besked som fick omedelbara följder i form av ytterligare undersökningar och kontroller. Lyckligt nog visade det sig till slut att det inte var något allvarligt som behövde behandling, utan mer en tillfällighet just vid testet. Men väckte tankarna - hur många går omedvetet omkring med dolda avvikelser som kan få akuta följder?
4. Noterar både förvånat och tacksamt att ingen störtflod av "nu blir det för dyrt igen" dykt upp. Fördel RHK-medlemmar!
5. Inser att det är en svår och byråkratiskt process att ändra regelverket. Men kanske kan bara diskussionen i sig få fler att på eget initiativ göra rejäla hälsokontroller inkl arbets-EKG. Alla är ju inte pensionärer (eller?) utan har fortfarande arbetsgivare och seriösa sådana erbjuder vanligtvis sina anställda regelbundna hälsokontroller. Mot kanske ett mindre tillägg kan dessa utökas till att inkludera även EKG. Och nu får ju även vi pensionärer rejält kassatillskott av vår nya regering (var det 25 kr/månaden?) så även vi kan ha råd med hälsokontroller ... Allt för den enskildes bästa.
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Tommy J.

Hej Lotsen,
Utmärkt navigerat! Som du skissar/tänker är definitivt en bra lösning om man som bl.a. förare är intresserad av sin hälsa och framtid.
Det negativa är att ett arbets-EKG säger bara en del av ev. problem ( vilket du tydligt ger beskrivning av ) som kan finnas. MEN, det är en bra bit på vägen och bör uppmuntras. Detta är nu/snart ett folkhälso problem som måste lösas snabbt så vår sjukvård inte kapsejsar p.g.a. dålig ekonomi och  navigering! Det positiva är att hjärtsjukvården verkar ha oanade resurser vilket vi skall vara mycket tacksamma för.

Tommy Jagerwall

Henrik H

Concept for life i Jönköping erbjuder test för en rimlig peng för att kolla konditionen.
Ett fullastprov bör ge svar på om man orkar köra bil  ;)

http://www.conceptforlife.se




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

Håller med Tommy, arbets-EKG säger inte hela sanningen men iaf hur du mår vid testtillfället.

Inte alltid lätt att hitta läkarstationer som har den möjligheten/utrustningen att genomföra detta.
Här i Borås finns ingen så vi får under dagtid ta oss ner till Göteborgs hjärtmottagning där de gör en läkarundersökning samt arbets-EKG för drygt 3000:-.

Försökte få min läkare att skriva remiss till hjärtkliniken i Borås med det var nobben då jag anses som "frisk".  ;)
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Jason

Intressant diskussion som alla borde ta till sig.
Självbevarelsedriften borde vara tillräckligt stark så att var och en tar sitt ansvar, kan man tycka.
Regel eller ej så borde det vara en väl värd investering med en hälsoundersökning inklusive EKG inför säsongen.

@ Jensen: http://lmgtfy.com/?q=h%C3%A4lsounders%C3%B6kning+bor%C3%A5s
@ Roos: http://www.lardigsvenska.com/p/grammar.html

Anders Jensen

@jason: Hälsoundersökning kan man hitta i varje stadsdel men tyvärr inte arbets-EKG.
Tro mig, jag har ringt runt.
Tack ändå.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"