Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Åldersgränser?

Startat av Bo Lindman, 08 maj 2015, 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse O


Jag tycker att det är många kloka ord saker som sägs i den här frågan. Varför får vi ingen kommentar från ansvarigt håll? Vi behöver få ett klarläggande omgående!
FVee #97 Austro Vau -69

Henrik H

En mindre!  >:(

Den tänka Formel Ford satsningen hos Team Ek Motorsport för Haris Imamovich blir inte av. Anledningen en del motgångar, men även ovissheten gällande reglerna beträffande förarnas åldersgränser. "Haris fokuserar nu på att försvara sin RM titel i karting istället", meddelar teamet genom sin hemsida.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Karvid

Två mindre Henrik.
Monika har lagt ned tankarna på Formel Ford och satsar på sportvagnserien 2016 istället!  :(
Full fart från start och öka succesivt !

Bo Lindman

Nog tur att mina bägge killar släppt det här med racing och är fullt engagerade i Frivilliga Flygkåren och Young Pilots. Därmed ingen större brådska med att få någon racerbil klar, så alla är glada...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Karvid

#19
En liten kul reflexion är att nu när FIA (och därmed RHK) godkänner kopior av de historiska bilarna samtidigt som man föreslagit högre åldersgräns så blir det ju bara förarna som är genuint historiska!  racesmile
Full fart från start och öka succesivt !

96%sprite

Som sagt, räckte det inte att de försökte förstöra för de yngre i rallysporten för ett par år sen med en lång rad protester och drev en rättegång på ensamrätt till all motorsport i Sverige, som de förlorade och kostade över miljonen som vi licensägare får stå för. Det är en av anledningarna att jag slutade att köra.

BosseGT40

#21
ÖPPET BREV TILL SBF

Det går dagar och det går veckor. SBF vägrar notoriskt att svara på våra frågor om vad vi ska göra med våra juniorer inom historisk formel. Gäller 18-års gräns (enligt HU-02-2015)? Gäller krav på B-körkort (enligt HU-02-2015)?

Vi är kanske idag inte alls så många som berörs av detta med åldersgränserna inom historisk formelracing. 5-6 förare kanske. Men för oss är det desto viktigare.

Jag kan bara tala för mig själv och för "min" junior, men jag gissar att det ser likadant ut för de andra. Det handlar för oss om rejäla investeringar i pengar, i engagemang och i nedlagd tid; bil, renovering, biltransportsläp, husvagn, förarutrustningar, licenskurser o.s.v. Investeringar som vi företagit efter direkt inrådan med SBF:

e-mail 11/8/2014
Hej Bo,
Tack för mail. Kort svar på din fråga.....nej det behövs inget intyg el. ngt annat från SBF/Racingutskottet.
Åldersgränsen för träning/tävling i historisk Formel är 16 år. Knappa in på länken nedan, där kan du läsa
om åldersgränser för deltagande i olika racingklasser. I uppställningen där benämns historisk Formel för Formel äldre.
Åldersgränser: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2014-2015_Aldersgranser.pdf
Har du fler frågor är du välkommen att återkomma.


Vi har gjort vårt bästa för att ta reda på reglerna för juniordeltagande i historisk racing, fått dessa förklarade för oss, inhämtat skriftligt intyg från SBF att juniordeltagande är enligt liggande regelverk, samt fått detta bekräftat av den för 2015 uppdaterade publicerade åldersgränsavvikelsen. Och ändå blir vi mitt under pågående tävlingssäsong och utan synbart stöd i SBF:s regelverk motade i dörren av SBF.

Hur en handfull juniorer i en eller ett par klasser, som faktiskt bara rättar sig efter bilsportförbundets regler, kan väcka en sådan anstöt och motvilja hos bilsportförbundet, och hur någon kan känna sig så enormt hotad av dessa juniorer har jag personligen svårt att förstå. Det är lite häxjakt över det här.

Att i skarp kontrast till liggande regelverk nu neka tävlingsdeltagande för juniorer i de berörda formelklasserna skulle innebära att inhämtande av samråd och besked av SBF i frågor relaterade till av SBF sanktionerad verksamhet helt saknar värde.
Det vore att demonstrera både en blatant oförmåga och ovilja att följa sina egna regler, och att istället för att stå för det man sagt, vända sig tvärt emot sina egna besked! Vem skulle i detta fall överhuvudtaget känna något som helst förtroende för SBF?

Att ett nationellt förbund skulle acceptera att, över en ur nationell synvinkel bagatellartad fråga, fullständigt förlora sin trovärdighet är för mig en gåta.

Är inte bilsportförbundet till för de aktiva? Att man då som aktiv ska behöva bli bestraffad av SBF, och dessutom bestraffad ganska hårt, uteslutande för att man följer gällande, publicerade SBF-regler känns mycket märkligt.

För det kan väl ändå inte vara så att Svensk Historisk Motorsport är hotad till sin verksamhet, sin anda och sitt helhetsbegrepp av ett par tonåringar för att de, i enlighet med liggande regelverk, vill deltaga i verksamheten? Om de sedan klarar av det mer eller mindre bra får väl prispallen utvisa, men så är det ju för alla, liksom att licenskravet är detsamma för alla. Onödigt är kanske att understryka att licenserna för dessa juniorer utfärdats av SBF, och att SBF uppbär deras licensavgifter, men att SBF i nästa andetag nekar dem starttillstånd.

För drygt två veckor sedan verkar i alla fall SBF ha tagit ställning:

e-mail 17/6/2015
Hej Bo,
Ikväll har jag deltagit på tel.möte med representanter för vår Förbundsstyrelse och Historiska utskottet.
Mötesagendan innehöll en punkt, åldersgräns historisk racing (formel + standard). Mötets beslut delges
med fördel av Erik Uppsäll, ordf. HU. Kopierar därför detta mail till honom.


Sedan detta e-mail skrevs har INGET klarställande kommit mig tillhanda i denna fråga. Inte ett andetag. Är det då för mycket begärt att mitt under brinnande säsong faktiskt få ta del av det SBF anser att vi borde rätta oss efter? Varför detta hemlighetsmakeri?

Även om detta är totalt oviktigt för alla er inom SBF som suttit på möten och beslutat om saker som inte har någon konsekvens för er själva så vore det jättesnällt om ni ville låta oss veta vad ni kommit fram till.

MVH
Bo Paulson

96%sprite

Jag förstår inte vad de vill åstakomma, man tar ett beslut och sen inte väljer att gå ut med beslutet, och det är inte första gången de tar kontroversiella beslut. Tycker verkligen det är för dåligt av Svenska bilsportsförbundet och tycker synd om de drabbade.