Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Teknik => Ämnet startat av: Reggazzoni skrivet 01 juli 2018, 21:46

Titel: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 01 juli 2018, 21:46
Jag vet att jag har läst om det någonstans på forumet, men hittar det inte nu; Måste oljeslangar ha pressade kopplingar? Jag har noterat att på min bil sitter det anslutningar med vanliga slangklämmor, och jag vill ju inte riskera att bli avvisad.

//Stefan
Titel: SV: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: AndreasT skrivet 28 augusti 2018, 22:41
http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2016/publicerat/tr_tekniska_regler-2016v2.pdf
Titel: SV: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 29 augusti 2018, 05:55
Tack för hjälpen, Andreas!

Stefan
Titel: SV: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 29 augusti 2018, 07:16
Och så finns det naturligtvis utrymme för tolkningar:

"För samtliga flexibla ledningar gäller att dessa ska vara försedda med skruvkoppling, pressad
koppling eller självtätande anslutningskopplingar med undantag för bilar med förgasare
slangklämma tillsammans med slang anpassad för bränsle, kan tillämpas."

Jag antar att man menar att undantaget gäller för bränsleslangen specifikt, men det står det inte. Eller fattar jag fel??? Kan någon förklara så att till och med jag fattar?

//Stefan
Titel: SV: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: Henrik H skrivet 29 augusti 2018, 14:34
En slangklamma är väl en skruvkoppling.....
Titel: SV: Förberedelser inför RHK-debuten
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 29 augusti 2018, 16:19
@Henrik; Men regeltexten gör skillnad på slangklämma och skruvkoppling. Är en slangklämma alltså en sån där fjädrande ring?