Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - lotsen

#1
Vet att vi har en pandemi, och en massa restriktioner som påverkar vår säsong. Men undrar ändå när styrelsen har för avsikt att signalera hur tankarna går inför denna säsong.
#2
Ingen respons i ämnet "Frågor till styrelsen", så jag lägger in det här också, och ser om det händer något!  ???

Pågår det några diskussioner ang årets första tävlingar - bedömer styrelsen att de kommer att kunna genomföras?
#3
Tävlingar / Bankett på Mantorp??
10 augusti 2019, 09:58
Så här står det i "Välkomstbrevet" på RHK hemsida: För dig och ditt team kommer även en inbjudan senare till jubileumsbankett till självkostnadspris(mera info kommer om jubileumsbanketten).
Varmt välkomna till en fullmatad jubileumshelg!


Hittar ingen mer info, varken i inbjudan eller tidsprogrammet. Har jag missat något? Någon som vet något?
#4
Någon som vet varför 40-minutarn försvunnit på Velodromloppet? Vet att det var ganska glest startfält ngt år, men har för mig att det var näst intill skyfall då ...

Tror det lockade en del deltagare med lång resa - valuta för restid och reskostnader!
#5
Anmälningslistan lite svåröverskådlig! GT/GTS/GTP -65 heatet sönderhackad med de olika underklasserna utspridda över hela skärmen (om man har en stor, annars blir det bläddring!). Voffo gör di på dette vise? :o

Brukar ju vara en lista med samtliga i heatet anmälda bilar, eller hur?
#6
Tävlingar / Raceschema 2018?
18 november 2017, 15:58
När beräknas ett åtminstone preliminärt schema för racen 2018 att kunna publiceras? Behöver ju inte vara komplett med alla racen på en gång, men de som är någorlunda klara vore bra att kunna boka in.
Våren kommer ju blixtsnabbt, och många arrangemang står för dörren.
Viktigt att kunna prioritera RHK-racen så man inte bokar upp sig för annat, mer ovidkommande ...  racesmile
#7
Tävlingar / Tack SSK och RHK ...
15 maj 2017, 14:39
... för en väl genomförd racehelg på Kinnekulle! Trots skitväder, kyla, regn, lite för få bilar, blev det ändå, åtminstone i mina och Healeyteamets  :Y: ögon, en trevlig helg. Och vi var förberedda sedan förra året - glögg fanns med i husbilen!  Beer Inga förseningar, snabba bärgningar och överhuvudtaget trevligt omhändertagande. Snyggt jobbat!

Fixar ni sedan lite bättre väder  >:D så blir det ännu bättre 2018!  racesmile
#8
GT/GTS / Skärpning GT/GTS-åkare!
20 april 2017, 05:47
Healeydominans (igen)?  racesmile Av tolv anmälda till Kinnekulle är det sju Healey! Var är alla ni andra? Vore kul om fler ansträngde sig att få tummen ur det berömda stället och komma till start. Var är alla Elaner, Porschar, MG, Jaguarer mm mm?

Finns ju överlägset fler sådana än Healey i Sverige. Är det bilarna eller gubbarna  >:D som inte klarar av att bli klara eller fixar en racesäsong? Ta er i kragen och ställ upp, nu när RHK och SSK bjuder upp till dans. Är inte för sent än!
#9
Teknik / Kylarvätska / glykol?
17 april 2017, 18:13
Fick vid en besiktning 2016 lite "skäll" för jag hade glykol (motsvarande)  i  kylaren. Var inte tillåtet numera sa besiktningsmannen. Det handlade om att det blev halt på banan vid ev läckage.

Har försökt hitta var denna regel finns, men inte lyckats, vara sig i SBF:s regelböcker eller i FIA/RHK publikationer.

Någon som vet något? Och om det är så, vad kan man ha istället, som fortfarande minskar risken förr rost/korrosion i blocket/toppen? Blir lite jobbigt att tömma systemet före varje tävling och fylla på vanligt vatten, för att sedan efter helgen fylla på "det riktiga" igen.
#10
Utomlands tvingas vi köra på L-däck på våra Healeys. För att få till en omgång behöver jag minst ett (gärna fler!) gärna ungefär halvslitet
Dunlop 15"  5.50 L. Någon som har ett överblivet på "hyllan"?
#11
GT/GTS / Uppryckning i GT/GTS-heatet!?
23 december 2016, 16:09
Våra nya klasspappor, PG och Elmon, gör bra insatser för att få fram mer bilar till heatet  racesmile. Listan på tillgängliga fordon är imponerande - tänk om bara hälften av dessa också verkligen använde sina bilar för det de är avsedda för, d v s racing!

Informativa e-postutskick är en del i ansträngningarna. Om någon läser detta, inte har fått e-postutskicken men är intresserad av GT/GTS-klassens utveckling, hör av er med ett meddelande till mig, PG eller Elmon.

För övrigt anser jag att (äldre) Porschar bara är till glädje på banan (men där finns de ju knappast  :( ) Skärpning 2017! Gäller väl även MG-åkare, alldeles för få och för sällan på startlinjen!

God Jul  :xmas och Gott Nytt År Beer till er alla, nuvarande och presumtiva, GT/GTS-65 förare!
#12
Tack RHK och SSK för en väl genomförd tävling. Vädret kan vi väl inte beskylla er för!

MEN var är alla MGB, E-type och Porschar i vår klass? En Porsche (i o f s mer än vanligt!), men det borde vara 5-6 st, och minst lika många MG. Åtskilliga både Porschar och MG finns i raceskrud, mer eller mindre klara, det vet jag. Använd dem för tusan!

Och klasspappa Solman, var det för blött och kallt för Jaguaren, eller? Fegis!  Beer
Vi syns på Gelleråsen, oavsett väder!
#13
Teknik / Däck 2016???
23 september 2015, 17:28
Är det klart hur det blir med däck 2016? Kommer Avon fortfarande att vara OK?
Någon som fått några garantier för att Dunlop kommer att kunna leverera? Eller hört några rykten?

Vem inom RHK bevakar frågan och håller oss "på golvet" (asfalten ...) informerade?

En fråga till de som kört på Avon nu i år: vad är era erfarenheter vad gäller prestanda i torrt resp vått och hållbarhet etc?
#14
GT/GTS / Trevlig blandning på Falkenberg ...
07 september 2015, 10:53
... men tyvärr lite få bilar (säger jag som inte själv kommer ...).

Tre MG, tre Lotus och tre Healey. Speciellt glädjande att MG dyker upp igen. Tror inte att mitt "gnäll" på MG-ägare på Mantorp har inverkat, men visst borde de alltid vara minst lika många MG som Healeys i heaten. Statistiskt historiskt sett egentligen dubbelt så många!

Kunde vi sedan få alla ägare av mer eller mindre racefärdiga Porschar att ställa upp lite mangrant så skulle det bli inte bara trevligare heat, utan också mer historiskt rätt blandning på bilar.
Hallå alla 356- och 911 SW-ägare, var är ni!?
#15
GT/GTS / Söker FIA Homolog. nr 106 och 161
01 november 2014, 08:40
Till en förhoppningsvis tillkommande bil i vår GT/GTS-klass söker jag för väns räkning ngn som har rubr handlingar. Avser Austin Healey Sprite MkII och MkIII. Känns onödigt att redan i detta skede (sökande efter lämplig bil) köpa dyra handlingar. Tids nog måste det till, men i detta skede skulle en gratis kopia vara bra. Någon där ute?
#16
Såg i ett styrelseprotokoll i senaste Rutflaggan att styrelsen överväger införande av obligatorisk läkarkontroll för licensierade förare över viss ålder.
Tycker detta är rimligt, och förvånansvärt att det inte redan finns sådant krav (egentligen oavsett ålder!).

Jämför med det kanske överdrivet hårda regelverket för Internationella licenser, med obligatoriska årliga läkarundersökningar, och redan från 45 år med arbets-EKG vartannat år. Kanske lite väl tufft redan vid den (i våra kretsar!) låga åldern 45 år, men verkligheten har ju visat att det finns anledning att införa någon form av läkarundersökningar vid viss (kanske 60?) års ålder. Både för den enskilde förarens eget bästa (och då inte bara med tanke på just tävlingsåkandet!), men också för omtanke om alla medtävlare.

Själv uppskattar jag de årliga undersökningarna m a a den internationella licensen, blir en regelbunden och återkommande påminnelse om att eftersom man inte är odödlig är det skönt att veta att man i varje fall gjort vad man kunnat för att få reda på ev. diagnoser i tid.

Ser fram emot ett välunderbyggt förslag från styrelsen, med införande så snart som möjligt! (Och nu väntar jag på de vanliga invändningarna – "det är redan för dyrt med alla regler och utrustningar, inte en pålaga till, då lägger många av!". Men en årlig läkarundersökning är en bra investering, kanske bättre än ett par nya halsringar för att få 2 hk mer ...).
#17
GT/GTS / Knutstorp SSM - Healeydominans
17 juni 2014, 12:46
Av 12 anmälda i GT/GTS-65 idag är det fem från Healey Racing Team!
Dessutom fem Lotus. Är den sydsvenska bilparken vad gäller racing så ensidig?
Var är alla Porschar, MG etc etc? Skärpning alla GT-bilsägare visst finns det minst 12 raceklara bilar till söder om polcirkeln.
(även om det vore kul med ett rent Healeyrace, men det kan vi nog inte åstadkomma förrän nästa år ...  ;).
#18
Visst ser det trevligt ut!

Åtta Healeys av 22 anmälda! Utan konkurrens det "vanligaste" märket! De förr så dominerande (både i antal och dessvärre  ;) på pallen!) Elanerna är "bara" sex stycken. Och då saknar vi ändock en raceklar 3000 i startlistan p g a utlandstävling (vilket jag har viss förståelse för ...).

Kul att det är åtminstone (?) två MG som ger sig in i leken. Kanske kan MG-klubbens relativt nystartade racesektion göra att det blir fler kommande år/tävlingar? Vore mycket glädjande, även om det skulle råka dyka upp någon riktig dräparMG (finns såna?).  :-\

HEAT 9
För GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965

2. Anders Lotsengård, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
3. Elmon Larsson, Austin-Healey Sprite Mk II Healey Racing Team
4. Christer Nilsson, Ginetta G4
5. Johan Solman, Jaguar E-type
6. Claes Andersson, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
7. Björn Jansson, MG B Roadster
12. Per-Gunnar Johansson, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
14. Roar Eriksen, Austin-Healey 3000
21. Lars Bondesson, Lotus Elan
24. Bengt Allo, MG B Roadster
26. Anders Ek, Lotus Elan
29. Tord Ekegren, Lotus Elan
30. Christian Vølding, Lotus Elan
31. Rasmus Lokvig, Morgan +4 SS
34. Per Broberg, Lotus Elan
35. Olof Cederberg, Lotus Elan
52. Palle Birkelund Pedersen, Ginetta G4R
57. Joakim Glaés, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
60. Kennet Persson, Ford GT40
84. Nikolaj Mortensen, Austin-Healey Sebring Sprite Mk I
92. Flemming Eickhoff, Marcos 1800 GT
96. Leif Molin, Austin-Healey Sprite Mk I
#19
Sedan några år får ju vi som kör i F-klassen använda däck med M-profil vid race i Sverige. Tror att s g s alla också gör det. Många dock med större eller mindre problem med utrymme i hjulhusen, ofta med nödvändigt våld på bilen för att få till det.
  De av oss som emellanåt kör race utomlands drabbas dessutom ofta av att tvingas investera även i ett par omgångar däck med L-profil, eftersom detta krävs i exvis. England, på Spa etc. Där ryker många sköna tusenlappar, både för däcken och omläggningar.
  Frågan dök upp under sommaren – varför inte komma överens om att alla i GT/GTS kör på L-profil? Påverkar knappast de inbördes konkurrensförhållanden, blir enklare/billigare/lättare, minskar något skillnaden mellan F- och E-bilarna (jämnare heat) och ombyggnationer av hjulhus etc undviks.
  Jag föreslår att vi kommer överens om, och skriver in i vårt nationella regelsystem att i RHK-race kör vi alla på L-profil. Låt 2014 vara året då man kan köra slut på sina M-profildäck och succesivt gå över till L-profil för att fr om 2015 endast köra på L-profildäck!
  Vad säger ni klasskamrater, vad säger höga (?) vederbörande RHK-funktionärer (exempelvis våra på Forumet mycket flitigt förekommande tekniker ...  ;))?
#20
Nu finns tydligen länken för anmälning Finland klar. Jag är fortfarande intresserad, men åker inte ensam ...  racesmile

http://www.historicrace.fi/HGR13/HGRswe13.html
Någon mer GTSare som hänger på?  Beer

Är lite bråttom, anmälningstiden går ut den 4 augusti.