Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Däck: L-profil i stället för M-profil?

Startat av lotsen, 23 oktober 2013, 06:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lotsen

Sedan några år får ju vi som kör i F-klassen använda däck med M-profil vid race i Sverige. Tror att s g s alla också gör det. Många dock med större eller mindre problem med utrymme i hjulhusen, ofta med nödvändigt våld på bilen för att få till det.
  De av oss som emellanåt kör race utomlands drabbas dessutom ofta av att tvingas investera även i ett par omgångar däck med L-profil, eftersom detta krävs i exvis. England, på Spa etc. Där ryker många sköna tusenlappar, både för däcken och omläggningar.
  Frågan dök upp under sommaren – varför inte komma överens om att alla i GT/GTS kör på L-profil? Påverkar knappast de inbördes konkurrensförhållanden, blir enklare/billigare/lättare, minskar något skillnaden mellan F- och E-bilarna (jämnare heat) och ombyggnationer av hjulhus etc undviks.
  Jag föreslår att vi kommer överens om, och skriver in i vårt nationella regelsystem att i RHK-race kör vi alla på L-profil. Låt 2014 vara året då man kan köra slut på sina M-profildäck och succesivt gå över till L-profil för att fr om 2015 endast köra på L-profildäck!
  Vad säger ni klasskamrater, vad säger höga (?) vederbörande RHK-funktionärer (exempelvis våra på Forumet mycket flitigt förekommande tekniker ...  ;))?
Anders Lotsengård 070-580 13 83

allo

Hej
Bygger just nu på en GT bil vad är bestämt i däckfrågan?
Kommer köra i som det ser ut nu.
Bengt

allo

Oops Jag tappade bort Sverige.
Och det är i Sverige jag tänkt köra
Bengt

lotsen

Nä, det blev ingen ändring. Vi kör alltså på de däck som max är tillåtna, dvs M-däck för F-bilar och L-däck för E-bilar. Vi som åker lite utomlands får fortsätta att kosta på oss dubbla uppsättnmingar. Men det är ju självförvållat  ???
Vad är det för bil du bygger på - blir lite nyfiken?
Anders Lotsengård 070-580 13 83

allo

Jag bygger en MGB roadster 1964 1800 CC.
Enligt de jag pratat med så är det svårt att få in M däcken i bakre hjulhusen.
Jag har ingen lust att gå på bilen med hammare och såg nu när den är lackad och klar.
Någon som vet, jag har rätt bakaxel på som är gjord för al- fälgar.
Bengt

lotsen

Kan inget om MG, men kolla så du verkligen använt tillåtna spårvidden maximalt med spacers. Annars är det bara hammare/slägga som gäller!

Ser verkligen fram emot att GT-klassen fylls på med MG:ar som lyst med sin frånvaro under senare år.

Borde ju egentligen, om man ser till tillgången på bilar och även racerhistoria under 60-talet vara fler än de 5-6 Healeys vi fått ut på banan! Med lika många MB i klassen så blir den än mer sevärd (och det säger jag trots risken att en och annan MG skulle kunna bli ett hot mot våra Healeys ...  ::).
Anders Lotsengård 070-580 13 83

allo

Hej
Någon som bor i närheten av Sth som har ett gammalt 14" 550 CR 65 M däck att låna ut?
Bengt A 0705561805.

Per Broberg

Hej!
Om Ã,,ngelholm ligger i närheten av Stockholm sÃ¥ har jag gamla M-däck. Det är troligt och ganska säkert att du mÃ¥ste göra modifikationer pÃ¥ bakre hjulhusen även med L-däck. Skillnaden i varvtid mellan L- och M-däck är inte mätbar för en MGB. Det gÃ¥r fortare rakt fram med L-däck och fortare i kurvorna med M-däck. Du kan köra pÃ¥ vilka du vill enligt reglerna. Trevligt om det kommer MGB:er i heatet. flag

allo

Hej Per och tack för tippsen.
Dock känns det lÃ¥ngt till Ã,,ngelhom för detta, jag provar med Björn Jansson.
Vi ses
Bengt