Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Panhard Racing

Startat av Anders Jensen, 30 december 2013, 10:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Hittade det här urklippet vars innehåll iaf för mig var okänt tidigare.
http://panhard.racing.free.fr/wp-content/uploads/COUPURE-PRESSE.jpg
Lite svårt att tyda texten men tydligen heter byggaren Roland Hellberg eller Hallberg och är i från Göteborg.




och på den här bilden syns även en breddad BMW 3.0 CSL i bakgrunden (PAR 776).


Någon som vet mer? Hågis?
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Finns en film på tuben om samma bil,
PANHARD DES GLACES
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Lars Runo Tillback

Enligt speakern är Dyng-Pannan Special gjord av fälltankar.
Roland Hallberg i Göteborg gjorde även Folkis med fälltankar!
enl TEKNIKEN I DAG 1959

Anders Jensen

Fälltankar? Va fasen är det?
Googlade och fann att det var ganska vanligt att använda dessa iaf i USA.


//A
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Lars Runo Tillback

#4
Fälltankar hängdes under vingarna på militärflygplan, fulla med bränsle. När bränslet i dom var slut, så fälldes, kastades, dom, ner i havet eller naturen. Så var det på den tiden, det fanns även bilar med tvåtaktsmotorer, huh.

PS Håller tummarna för Shumacher, en historisk förare ! DS

Bo Lindman

Är väl Samme Roland Hallberg som ritade den första svenskkonstruerade Fvee bilen i Sverige, Hallberg Special Finns ju några ex kvar av än idag.
Glädjande nog även på banorna.

Betr. fälltankar, så var det väl någon av de värmländska motorprofilerna som blev lite känd för att använt en fälltank som kaross till sitt bygge.
Minns inte i hastigheten om det var Furtan, X:et eller By?

@Anders, även Saab gjorde fälltankar till J21 J29, A32 osv, så det är helt godkänt enligt app-k att montera en 960cc sportmtotor i en sådan :-)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Hej!
Ja, det är samme Roland Hallberg som byggde Formel Vee, Hallberg Universal tror jag att han kallade dom. Och hans Panhard hamnade i Frankrike tydligen. Jag tror att han byggde en Panhard som var mer baserad på originalkarossen (aluminium) också.
X-et lär ha haft delar från ett störtat tyskt militärflygplan till sin sidvagnsracer- men om det var en falltank??

MVH och God Fortsättning
Per H.

Patrik Åström

Bilen heter Hallberg Special och två är fortfarande aktiva inom RHK. Tror att det endast byggdes tre stycken men där är jag absolut inte säker. På bilden är det Tommy Bencsik på Velodromloppet 2013.

En föredetting!

Bo Lindman

Fälltank till en Messerschmitt bf 110 sägs det vara som prydde X:ets sidvagnsracer.
Vet dock inte om det var just en 110:a, men de hade iaf fälltankar i sin roll som fjärspanings- och eskortjagare

Men hur som haver, Gott Nytt År eller Grått Nytt Hår om det passar bättre!

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

914/6

Fotot överst (Med BMWn) är taget utanför Lasse Knöppels garage här i Stockholm..
Han vet nog mer om just denna bil om det skulle behövas.

K-G

Bör kunna stämma då Knöppel hade BMW:n på 90 talet dock ingen CSL utan en ombyggd 2800 CS

weiter

Ang. Hallberg Special Formel V minns jag bestämt att han hade en inregistrerad och körde med på gatorna i Göteborg i slutet av 60-talet. Undrar om den fortfarande finns i bilregistret?
Anders