Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Rullande start

Startat av Ulf Bergers, 28 april 2017, 10:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Bergers

Något vi också borde införa för historiska bilar. Se citat av danska RHK:s startförfarande;

Rolling Start.


Baserat på vissa olyckor och kostsamma reparationer i tidigare säsonger och goda erfarenheter från 2015 säsongen är önskad rullande start gäller i den historiska Formula.

Rullande start kan göras vid behov utan pacecar om arrangören inte kan / eller vill fråga pacecar / safety car tillgängliga.
Utan pacecar tar fältets "master" uppgift och ansvar tillsammans med tävlingsstarter.

Master är föraren som har tjänat startpositionen i den första kval eller ras.

OBS: När rullande start är den högsta hastigheten 60 km.t.

kommentera:

Orsaken till olyckan är tung belastning av gamla bilar differential och växellåda på stående start överskrider de ursprungliga designspecifikationer för momentbelastningen genererar modern däck compounders friktion. I synnerhet Hewland Mk 08.09 pinjongaxeln mycket utsatta. (Google övers)
Ulf Bergers

lotsen

Nej till rullande start av flera skäl:
1. Är historiskt helt fel. Har man trimmat sin motor över dess ursprungliga kapacitet m h t resten av drivlinan och däcken etc, så har man ... Bara att trimma ner lite  ;D
2. Riskerar att ge alltför höga ingångshastigheter i den även i vanliga fall ofta ganska kaotiska första svängen.
3. Kräver ofta mer organisation etc vid banorna, risken för tidsödande omstarter ökar.
4. ... samt säkerligen flera bra skäl som jag inte kommer på just nu (fast ett skulle ju kunna vara att våra Healeys ofta är startsnabba!  :o )
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Bo Lindman

Med friliggande hjul ser jag en större anledning till rullande start. Har vid några tillfällen stått i speakertornet när formelbilar flugit över varandra och landat inverterat, har slutat lyckligt, men...
Sedan tyckte jag personligen att stående start var ett moment jag gärna villa ha med i racet när jag själv tävlade, även om alla åren i långdistansracing med rullande start lärde mig några små enkla knep som var till nytta när det var rullande start :-)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Iskov

I Danmark har vi brugt rullende start de sidste to år uden uheld. Starten er hård belastning for vore gamle biler. Så bare se at komme i gang i Sverige med rullestart for Formel biler.
Nr. 54 - FF1600- Van Diemen79
Soren Iskov Jensen -HMS

Rune R

Samme som Iskov. Kun rullende start i Norge, og årsaken er enkel: Sikkerhet!