Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

mätning av spårvidd - Cooper S

Startat av knutspeed, 26 juni 2009, 12:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Tulka:
Läcker bild från Skarpnäck! Visst sjutton var det bättre förr, ju förr desto bättre...
1959 gick det fortfarande t.o.m. att utmana de 850 kojorna med en Saab, Cooper låg fortfarande några framåt i tiden.
Undrar om dom hissat upp för att mäta spårvidd eller markfrigång ;D

Beträffande att mäta i hjulnavscentrum. Jo visst får du en viss förändring i måttet där också. Hur mycket beroende på länkarmarnas olika längd och inbördes infästnignspunkter, alternativt fjäderbenets lutning i camberled.
Med negativ camber är spårvidd mätt i navcentrum vara mindre än track mätt i hjulets nedre ytterkant.
Men när du mäter track så får du en större måttavvikelse iom att du mäter längre ut från centrum där spårvidden mäts. Mer på en 15" fälg än på en 10" dito just pga större skilland mellan centrum och kant.
(det är därför många hade svårt när man i ST började åka 19", då känsligheten för exakta inställningar ökar med diametern på hjulet.)
Kanske en korrekt mätning av begreppet spårvidd hade gjort att mättolernasen om 1% hade räckt till?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tulka

#16
  Jo,Saab vann upp till 1000cc. Carl Magnus Skogh/Rolf Melde körde  443 varv, ett mer än Erik Carlsson/Gösta Karlsson. Var man kontruktör på Saab visste man nog vad bilen tålde.                                                                       
Dom fyra kojorna kom faktiskt i mål allihop,bästa bil på tredje plats med 427 varv. Bo Ljungfeldt vek en fälg
på sin koja (i jakten på Saabarna?)och körde imål som sista fullföljande bil i klassen med 399 varv.                                                         
  De två DKWna bröt med motorfel respektive skadad bakaxel. Långt kvar till dagens Audisegrar på Le Mans alltså.     

Tulka

Bo Lindman

Tänk man fått vara med då, hade varit roligare än passera dagens Skarpnäck med sina fula tegelkolosser.
(även om det är tveksamt om jag 1,5 år gammal hade haft någon större behållning av 1959 års lopp)
Jag har lite film o bilder från de två påföljande årens 12 timmarslopp på flygfältet och en bil som troligen (men inte säkert) är en av de deltgandade bilarna detta år. Om jag lyckas få tag i dokumenationen från notarius publicus som tog ut saab bilar slumpmässigt ur produktionen så skulle jag få klarhet i det.
Däremot minns jag mer av 24 timmars på Mantorp tidigt 70-tal, som också var en uthållighetstävling för rena standardbilar i smman anda, där generalagenterena satte upp känsidspäckade team. Då var jag flaggvakt Depåkurvan och pariskurvan under olika delar av dygnet.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers