Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ljud

Startat av racing356, 13 juni 2018, 08:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

racing356

Jag har kontaktat SBF för att diskutera ljud, men de har inget forum för att uttrycka sina synpunkter i detta ärende. Det får bli i detta forum  och kanske är det någon från SBF som läser detta.
Jag kör Porsche och har under en längre tid råkat ut för all min bullrar för mycket. Problemet är i mitt fall att bilens korta avgassystem och insugningljudet kommer från samma ställe på bilen. Jag har försökt att modifiera och packa om ljuddämparen med nytt isoleringsmaterial inför varje tävling, ibland fungerar det ibland inte. Jag hittar inget samband på mina ombyggnader, dessutom ingår ingen decibelmätare i  tävlingsförarens verktygslåda.
Nu till varför jag skriver detta och det får inte uppfattas som kritik mot invandrare. Det skall istället uppfattas som kritik mot olika myndighetsbeslut.
I Växjö är det nu tillåtet att ljudet från minareter låter i 110dB! Svenska banor får bara ha 95dB! Ljudökningen från 95dB på motorbanor till 110dB är enorm.
Den kunskap jag har om ljud är att det följer en logaritmisk skala, det innebär att om du ställer två ljudkällor om vardera 95dB  intill varandra så blir ljudet 98dB trots att det är en fördubbling av ljudet. Den ljudnivå som mäts är en sammanlagring av ljud, speakerljud,  konkurenternas ljud mm.
En modern Porsche 911 GT3 RS är godkänd av Bilprovningen men kan inte köra på svenska tävlingsbanor pga av för högt ljud! Logik?
Det verkar som att myndigheter tävlar i att överträffa sig själva.
Det är inte kul att köra i Sverige och bli svartflaggad för beslut som är grundade på godtycke.